Avontuur Azie - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Lisanne Jonk - WaarBenJij.nu Avontuur Azie - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Lisanne Jonk - WaarBenJij.nu

Avontuur Azie

Door: lisannejonk

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

16 April 2012 | Laos, Luang Prabang

Nog maar een maandje over, dus vond het tijd om weer wat te schrijven over mn eerste maandje Azie.
Na Nieuw Zeeland vlogen we met zn 3tjes naar Singapore. We hadden besloten dat we apart verder zouden gaan, dus voor mij was het een volledig nieuw avontuur in mn eentje. Heeeeel spannend moet ik eerlijk bekennen. Achteraf gezien, nergens voor nodig.
Ik kwam namelijk aan in mn hostel in Singapore en na nog geen 5 minuten in mn kamer te zijn, kwam Chloe in de kamer en vroeg of ik zin had savonds een drankje te doen met hun in de stad. Het was namelijk patties day en uiteraard kwam ik nog meer engelse tegen haha! Zo ontmoette ik Chloe en haar vriendin Rhian. Ondanks dat ik 10 uur gereisd had in een vliegtuig met een tussenstop van 4 uur, besloot ik gewoon gezellig mee te gaan. Dus savonds gingen we de stad in, met 3 engelsen, 3 duitsers, en ik :). Singapore is best een bizarre stad, maar gelukkig niet zo'n dramatische stap vanaf nieuw zeeland. Iedereen spreekt er engels en het is er behoorlijk modern. Na een aantal uurtjes was ik ZO moe, dat ik lekker naar mn bedje ging. De volgende dag vertrokken Chloe en Rhian naar Kuala Lumpur en vroegen of ik hun wilde ontmoetten daar, want ik zou daar ook snel naartoe gaan. Dus dat leek me uiteraard wel heel leuk. Die dag toen zij vertrokken ben ik met Christian naar de dierentuin gegaan. Normaal gesproken doe je die dingen als je derest van de stad al gezien hebt (de reden waarom hij naar de dierentuin ging), maar ik vond ht wel leuk om mee te gaan, dus ach waarom ook niet. Singapore leek me toch niet zo boeiend. De dierentuin daarentegen was erg leuk, uiteraard veel dieren gezien, zelfs een aantal die ik nog nooit gezien had. De dag in de dierentuin eindigde echter met een storm met bizar harde regen en onweer, en laat ik nou net zo'n fan zijn van onweer..
Maargoed, christian ging naar de nightsafari en ik ging lekkr terug, had inmiddels mn bus geregeld voor de volgende dag naar KualaLumpur. Die avond kwam ik een amerikaan tegen in het hostel die in singapore was vanwege een visarun. Geniale vent, had simpelweg 'de sleutel' gevonden om nooit meer te hoeven werken. Hij woonde op bali aan een klif aan het strand, maar wilde me niet vertellen wat 'de sleutel' precies is. Dus ja, ik laat het maar open wat ikzelf dacht haha!
De busrit naar KL was wel relaxt, grote massage stoelen en aircon, heerlijk! In de bus kwam ik Maria tegen, die eigenlijk naar een andere stad wilde dan KL, maar de buschauffeur wilde had niet afgooien. Dus ze ging gezellig met mij mee. Aangekomen op KL, ik had het adres van het hostel bij me, maar de taxi chauffeurs herkenden het niet..... Totdat er een klein mannetje naar ons toekwam en zei dat het in Chinatown is, maar dat je erg moet oppassen voor je spullen, want je wordt daar beroofd en het is onwijs gevaarlijk en we mochten absoluut de politie niet vertrouwen.. Beste eerste indruk ooit haha, ik wilde daar zsm weer weg. Na 1/2 uur zoeken vonden we eindelijk het hostel, wat echt een crap hostel was. Ik had geboekt voor een 12 bed dorm, is al heel erg veel, maar nee, het was een 16 bed dorm... 8 stapelbedden in een te kleine kamer gepropt waar je je spullen niet kwijtkon, heer-lijk! Chloe en Rhian waren daar en hadden eigenlijk weinig positiefs te melden over de stad, dus ik wilde daar nog meer zsm weg. Ik besloot 2 nachten te blijven. De volgende dag ben ik met Maria naar een grot gegaan met een gigantische buddha en allemaal aapjes, was eigenlijk best wel leuk! Daarna zijn we de twin towers gaan bezoeken en zijn we wat rond gaan lopen in de stad. Maria doet het liefst alles te voet en ik ben er eigenlijk achtergekomen dat ik niet zo'n loper ben, dus we waren de perfecte combo. Na 5/6 uur kwam ik uitgeput terug in het hostel. Savonds hebben we wat streetfood gegeten en daarna 'lekker' naar bed. We moesten namelijk om 2.15 in de ochtend opstaan voor onze vlucht naar Chiang mai in thailand.
We hadden onze vlucht rond 6/7 uur in de ochtend. Lekker ontbeten bij de macdonalds en ons toetje was een donut, 1 van de betere ontbijtjes al zeg ik het zelf.
Chiang mai. Eigenlijk best een leuke stad, wat rustiger en relaxter dan Singapore en KL en dat vond ik wel erg fijn. We zijn daar 5 dagen gebleven in een leuk jongerenhostel. We hebben ons vermaakt dmv een thaise kookcursus de eerste dag. Ik weet nog steeds niet waarom ik die deed, want ik houd helemaal niet van koken. Maar ik vond het eigenlijk wel leuk. Het was namelijk koken voor dummies en je mocht alles opeten wat je maakte. En we hadden maar liefst 6 gerechten gemaakt in 4 uur, dus ik voelde me zowat zwanger toen ik vertrok. De dag daarna gingen we naar een olifanten park. Echt geniaal, 1 van de beste dagen. We mochten olifanten voeren, wassen in de rivier, nog meer voeren, aaien, we kregen kusjes van ze en we konden ze bekijken in hun natuurlijke omgeving. Echt onwijs leuk.
De andere dagen hebben we niet zoveel gedaan, beetje rondgelopen in de stad, we zijn 1x uitgegaan met de mensen van ons hostel en verder vooral veel gegeten en veel gerelaxt. Ik heb erg moeten wennen aan het eten in Azie, de locals eten rijst 3x per dag en na een aantal dagen begon ik al te hunkeren naar 'normaal' westers eten. Dus begon ik te ontbijten met simpel fruit, muesli en yoghurt of anders een sandwich!
Na Chiang Mai zijn we naar Pai vertrokken. Een ritje van 132 km wat maar liefst 4 uur duurde. En waarom, voor ongeveer 120 km rijd je door de bergen met de meest zieke bochten die ik ooit gezien heb en met een maniak achter het stuur. Na 20 min voelde ik me al ziek en heb alles met geluk binnen weten te houden, maar het scheelde niet veel.
Pai was eeerrrggg relaxt. Er is geen ruk te doen en elke toerist houdt zich bezig met mediteren en yoga. We hebben een aantal dagen een scooter gehuurd wat erg leuk was, totdat Chloe er vanaf viel. Onze scooter was eerst van nut om de stad mee rond te gaan, nu had het voor nut om Chloe elke ochtend naar het ziekenhuis te brengen haha. Rhian en ik zijn ook nog een keer gaan yoga-en. Waarbij we begonnen met mediteren. We kregen de opdracht simpelweg alles los te laten, hoe, gewoon bedenken waar je bent als je doodbent, nergens.. Ging niet geheel goed voor mij, 20 min mediteren was voor mij 20 min volledige verveelheid. Na een paar minuten begon ik al om me heen te kijken en was er niks meer te bekennen van mn rechte rug. Ik zat als een zoutzak en probeerde heel hard in slaap te vallen. Daarna begon de yoga, best wel heel erg zwaar wat ik niet had verwacht, na 1,5 uur yoga was ik gesloopt! Al met al, niet echt mijn ding dus.
Dat was eigenlijk het enige echte wat we gedaan hadden in Pai. Vooral veel relaxen en vooral veel eten. Chloe deelt dezelfde liefde voor chocola en eten dus ht ging ons goed af. Ons gesprk van de dag was waar we zouden gaan luchen en dineren.
We hebben nog wel wat watervallen gezien en nog meer rondgereden in de stad. We hadden een zwembad gevonden waar we 2 dagen gechilled hadden en verder hingen we rond in de watermeloen plek (vanwege de heerlijke watermeloen shakes), de banana yoghurt plek (vanwege de goede shakes daar) offf de hangmat plek, uiteraard vanwege de hangmatjes waar we ons boek konden lezen of een film konden kijken.
Rhian vertrok na een paar dagen naar de andere kant van Thailand en ik bleef met Chloe over, omdat haar been nog steeds slecht was. We hadden onze bus geboekt om ook te vertrokken, maar ht ziekenhuis had Chloe verteld nog 7 dagen te blijven, dus vertrok ik alleen naar de grens van Thailand en Laos. In de bus ontmoette ik Liam, uiteraard weer engels! Waar ik de dag in Nong Khai mee heb rongehangen, ook hij deed een visarun. De volgende dag ontmoette ik Kyri en vertrokken we naar Laos.
Vientiane was helemaal niks en de volgende dag vertrokken we naar Vangvieng, THE tubing place. Ik kwam iemand tegen die ik ontmoet had in Chiang mai, een australier en met hem en zn vrienden en Steve (weer een engelse), gingen we tuben de volgende dag. Tuben is simpelweg allemaal barren aan de kant van de mekong rivier waar ze er alles aan doen om je naar de klote te helpen. Ze voeren je lao whiskey bij binnenkomst, organiseren drankspellen met nog meer whiskey en hebben overal touwen hangen en platforms om je mee te vermaken. Ik vermaakte me iets teveel en eindigde veeel te dronken en eindigde ook met blauwe plekken omdat een ropeswing me niet zo goed afging. Geen tuben meer voor mij haha. Ben in totaal 6 dagen in Vangvieng gebleven. 2x wezen tuben, de 2e x een stuk rustiger aangedaan. Ben in een hetelucht ballon gegaan tijdens zonsondergang! Wat werkelijk waar heel cool was en adembenemend, Vangvieng is eigenlijk best heel erg mooi. En ben naar een grot gegaan, wat ook heel vet was.
Kyri was inmiddels vertrokken terug naar Bangkok, het werkte allemaal niet zo goed als dat ik van te voren dacht. Dus die vertrok om zn vrienden daar te ontmoeten. De australiers vertrokken ook en ik bleef achter met Steve en wij vertrkken de volgende dag naar Luang Prabang voor nieuw jaar.
Luang Prabang, ben er nu 3 nachten. Voor de mensen die niet weten wat het nieuw jaar inhoudt in Laos, Thailand en Cambodja. Heel simpel, een watergevecht! En echt, het was het grootste watergevecht wat ik ooit gezien heb. Ik maakte dit 2 dagen mee, geniaal. Steve en ik hadden niks anders dan een flesje waar we iedereen mee natgooide, niks in vergelijking wat zij hebben. Er is 1 straat waar het allemaal gebeurde en elk guesthouse of restaurant had een grote emmer met een tuinslang erin hangen en allemaal kleinere emmers. En het enige wat ze deden was mensen natgooien. De jongeren reden rond in pick up wagens met gigantische speakers in plastic omhult in de bak. Alle jongeren stonden in de achterbak en hadden zakjes poeder wat veranderde in verf met water. Na een uurtje rondgelopen te hebben was ik volledig zwart geverfd met geel en groen en was mn witte shirt rood geworden. Ze mengen het namelijk in het water dus je wordt bekogeld met gekleurd water wat rustig in je kleren trekt haha. De verf was ook op oliebasis dus dat ging er ook niet af met enkel water. Steve eindigde hetzelfde als ik. We vermaakten ons door uren heen en weer te lopen op de hoofdstraat, zo supervet, zou willen dat wij dat in NL hadden.
De 2e dag wilden we het watergevecht een beetje ontlopen dus gingen we naar een waterval 30 km verderop met een tuktuk. De tuktuk is half open dus we eindigden alsnog zeikes, aangezien in elk dorp iedereen alsnog met emmers water je staat op te wachten. De waterval was wel cool, maar leek wel een waterpark voor de locals. Het was ZO druk, het leek alsof dit voor hun hetzelfde was als voor ons naar het zwembad gaan of naar het tikibad.
Maargoed, was wel heel mooi en leuk. Rond half 4 kwamen we terug en besloten we weer de hoofdstraat op te gaan, we waren toch al nat. Dus hebben we weer voor een paar uurtjes een watergevecht gehad en eindigde ik weer in alle kleuren.
Vandaag zijn we wat rond gaan lopen, maar het is zo ziekelijk heet dat we onderweg wel 6x gestopt zijn om een nieuw flesje koud water te kopen. Er is een rivier heel dichtbij dus we zijn daarin gegaan om af te koelen. De kinderen deden hetzelfde en vonden het geniaal om rond te hangen met de blanke dus we hebben een tijdje met hun gespeeld. Morgen vertrokken we naar het zuiden en reis ik rustig af naar 4000 islands, wat alleen nog maar relaxter schijnt te zijn! Wat een heerlijk leven.
Hele dikke kus en tot snel, vandaag nog precies een maandje!


  • 16 April 2012 - 14:54

    Yff:

    Wat fijn om weer een uitgebreid verhaal te lezen! En wat heerlijk om te horen dat het nog steeds zo relax is in het gekke oosten ;-)

    Het klinkt nog steeds geweldig, blijf genieten want voordat je het weet ben je weer thuis! En lekker lui blijven doen hoor; er is ook niets anders nodig met dat belachelijk warme weer!

    Doe voorzichtig, dikke kus en knuffel en spreek je snel weer even xxx

  • 16 April 2012 - 15:12

    Linda:

    Ik ben NIET jaloers.. heus niet.. echt niet hoor!

    Geniet maar lekker. Ik mis je nog steeds een klein beetje. Dikke Kus!

  • 17 April 2012 - 08:04

    Lucy:

    Liesje! Top te lezen dat je t zo leuk hebt! Al had ik niet anders verwacht:) geniet nog even hard van deze maand!! Haha. Wat gaat t hard hè? Kan wel janken dat t zo over is.. :( xxx

  • 17 April 2012 - 09:15

    Kristel:

    Lisanne!!! Klinkt weer goed hoor!!! Geniet er nog ff van want voordat je het weet is het voorbij!!! Xxxx

  • 21 April 2012 - 09:36

    José Quaedvlieg:

    Ha Lisanne, vandeweek met je moeder op stap geweest en al wat verhalen gehoord. Erg leuk om het allemaal te lezen. Super om in al die onbekende plaatsen en landen te komen en voor mij om er zo over te lezen. Geniet van je laatste maand!!
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Mijn droom

Recente Reisverslagen:

02 Juni 2012

Alweer bijna voorbij

16 April 2012

Avontuur Azie

01 April 2012

Nieuw zeeland avontuur

10 Februari 2012

En jahoorr, weer terug naar Sydney

10 Februari 2012

Paradijs op aarde
Lisanne

Actief sinds 16 Nov. 2011
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 9537

Voorgaande reizen:

16 November 2011 - 16 Mei 2012

Mijn droom

Landen bezocht: