Alweer bijna voorbij - Reisverslag uit Leidschendam, Nederland van Lisanne Jonk - WaarBenJij.nu Alweer bijna voorbij - Reisverslag uit Leidschendam, Nederland van Lisanne Jonk - WaarBenJij.nu

Alweer bijna voorbij

Door: lisannejonk

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

02 Juni 2012 | Nederland, Leidschendam

Ik ben inmiddels alweer ruim 2 weken thuis, maar wilde toch nog even mn laatste reisverslag schrijven om het ook weer af te sluiten.
Op het einde van mn laatste reisverslag zat ik met Steve in Luang Prabang. We vertrokken daarna naar het zuiden waar we een scooterrondje zouden doen voor 4 dagen. We vertrokken sochtends om 6uur vanuit ons guesthouse. De mensen van ons guesthouse lagen nog te slapen dus zijn we (heel slecht) ook gewoon vertrokken zonder te betalen.... We merkten algauw bij het busstation dat dat ons slechte karma gaf. De bus die we geboekt hadden zat vol, dus we kwamen terecht in een local bus. Waar eigenlijk nauwelijks airco in aanwezig is en ze geen normale stops maken bij wc's, maar gewoon langs de weg stoppen om daar gewoon je broek te laten zakken in het gras naast de bus om te piesen. Het was totaal geen comfortabele rit naar de hoofdstuk Vientiane. De rit duurde 11 uur wat misschien maar 300/400 km is bij elkaar.. Je kan je dus wel voorstellen hoe slecht de wegen daar wel niet zijn, wil dat 11 uur duren.. We overnachtten in Vientiane en vertrokken de volgende dag naar Thakhek. De bus die ons daar naartoe zou brengen zag er zo goed uit dat het bijna te mooi was om waar te zijn. Nou, dat was het ook. Na 1 uur van de 7 uur dat het zou duren was de bus stuk.. En stonden we aan de kant van de weg. Er waren zo goed als 2 andere engelsen en derest kwam uit Laos en sprak geen woord engels. Dus zaten we daar, uiteindelijk 3 uur te wachten. Ik raakte langzaamaan enigszins in de stress omdat ik niet wist waar we die avond dan zouden moeten slapen. Steve maakte zich echter neerrrgeenss zorgen over, er was namelijk een winkeltja aan de overkant waar ze bier verkoopten, dus hij vermaakte zich prrriimaa! Hij zou wel zien waar we zouden slapen. Die 3 uur waren voor mij dus behoorlijk frustrerend. Het enige leuke aan deze 3 uur was de seksende ganzen naast ons. Dat zegt dus ook wel genoeg...
Maargoed, uiteindelijk kwam er een nieuwe bus aan. Savonds rond 12uur waren we eindelijk op de plaats van bestemming.. Ik vond dat we onze boete wel betaald hadden na deze 2 helse busritjes! De volgende dag regelden we onze 4daagse scooterrondje. We gingen met zn 2en en hadden een handgetekende kaart bij ons waar alles op stond. We hebben nog even een zaklamp gekocht voor de grotten en toen zijn we op pad gegaan. Steve en ik, beiden zo onervaren als wat op een scooter, ook nog eens half automatisch waar ik aan moest wennen. Op wegen in Laos die zo ontzettend slecht zijn, dat het eigenlijk gewoon gevaarlijk is. Maargoed, de 4 dagen waren achteraf wel echt suuuper. We hadden wat tegenslagen maar dat bederfde onze lol niet.
De eerste dag zijn we gewoon wat gaan rijden, gestopt bij een grot en watertje om te zwemmen. De kaart gaf aan dat we ergens moesten stoppen bij een dorpje die we uiteindelijk straalvoorbij zijn gereden, wat ervoor zorgde dat we 23 km door zand met stenen hebben moeten rijden om vervolgens het enige guesthouse tegen te komen voor de volgende 60 km.. Die nacht heeft het keeeeihard geregend en geonweerd, zo hard dat ik bang was dat ons houten hutje eraan zou gaan. Iets was er ook niet goed gegaan tijdens het zwemmen in het watertje of het eten van een noodlesoep, want steve en ik waren rond hetzelfde moment ontzettend ziek geworden dus dat was ook erg fijn. De volgende dag begonnen we aan een ritje van 60 km waarvan onze kaart aangaf dat het 4 - 6 uur zou duren en in de lonely planet stond: 'pretty rocky in places'. Ik wist niet goed wat me te wachten stond, maar het was precies wat de lonely planet zei. OVERAL stenen en gaten en modder door de regen. De 60 km kostte ons 2,5 - 3 uur!! Op het moment dat je dacht dat de weg niet slechter dan dat kon worden, kwam je erachter dat dat toch echt wel kon. Na 3 uur te hobbelen op mn scooter waarvan ik echt dacht dat ie elk moment uit elkaar kon vallen was ik dat ding zo zat! Maarja, na die 60 km stonden ons wel normale wegen te wachten, dus we zijn nog een stukje doorgereden. We kwamen aan in een klein dorpje waar we de nacht verbleven. Ik werd heel ziek die middag en bleef in bed. Er was verder ook niks te doen dus dat was ook niet zo erg. De volgende dag moesten we 40km naar de grot rijden, waarvan het de laatste 10 km behoorlijk hard ging regenen. Heerlijk zeikes op de scooter. De grot was wel heeeeeel vet, 7,5 km dmv een bootje door een grot varen, wat een soort tunnel was geworden. Ht was pikzwart binnen, dus ht was best bizar. Daarna zijn we doorgereden naar het volgende dorpje terwijl we onweer achter ons aan hoorde komen. De laatste dag van ons rondje hadden we nog 100 km te gaan om terug te komen bij ons guesthouse. En we werden wakker met regen.... Dus ik had er echt geen zin in. Toch vertrokken we en we hebben zo hard gereden dat we maar 1,5 deden over de 100 km. Steve heeft halverwege nog over een kip heen gereden in een dorpje en ik zat zonder benzine toen ik nog 10 km te gaan had. Maar uiteindelijk waren we eindelijk weer terug. Ik was het ZO zat om op scooters te rijden! We hebben denk ik 400 km gereden in die 4 dagen, ik vond het wel weer even genoeg. Maar al met al, het was wel geweldig om Laos op die manier te ervaren, echt een prachtig land!
Savonds hebben we de nachtbus gepakt naar Pakse en de volgende ochtend 6 uur waren we daar aangekomen. Daar hebben we eigenlijk vrij weinig gedaan, rondgelopen, bier gedronken en pizza gegeten, heerlijk! De dag daarna vertrokken we naar Champasak, Steve wilde daar graag heen want daar was een ruine van een tempel. We moesten er met een bootje heen dus was wel leuk. We zaten 8 km van de tempel af en ik dacht, we gaan wel met een tuktuk, maar Steve moest en zou op de fiets gaan. Ik moest me niet zo aanstellen zei hij. Om 11 uur sochtends, het heetst van de dag vertrokken we op de fiets. Ook deze wegen + fietsen waren zo ontzettend slecht dat het geen plezier was om te fietsen, ook niet voor iemand die normaal elke dag fietst! Het zweet gutste van me af en ik klaagde nonstop en Steve deed niks anders dan me uitlachen en me voor schut zetten. Uiteindelijk waren we er en toen was het het ook wel waard en was het ook wel heel cool. Op de terugweg ontplofte Steve zn band dus toen waren de rollen omgedraaid en was het mijn beurt om te lachen! Daarna vertrokken we naar de 4000 Islands waarvan ik had gehoord dat het er heel relaxt en mooi was, maar vooral ook heeeeel erg heet. Nou heet was het er zeker! En zeker ook heel erg relaxt. Savonds lag iedereen voor 12uur in zn bed en je stond ook weer vroeg naast je bed. Niemand deed echt iets daar anders dan chillen en films kijken in Adams bar. Steve en ik vermaakten ons dan ook prima daar, aangezien we de laatste weken niks anders hadden gedaan dan slapen en chillen. We bleven daar 5 dagen en zijn enkel naar een waterval gaan fietsen en buiten dat hebben we weinig uitgevoerd. We vermaakten ons prima! Het was ook wel te heet om echt iets te doen. We verbleven ook in een prima guesthouse. Voor 1,50 pp sliepen we, met 2 al dan niet lesbische vrouwen, 2 gigantisch dikke varkens voor de deur en een buitenwctje. Prriiimaaa. Na die 5 dagen namen Steve en ik afscheid van elkaar waar ik eigenlijk best van baalde. Steve en ik waren de laatste weken elke seconde met elkaar en het was altijd goed. Vond het zo bizar dat iemand die ik totaal niet kende, ik van het 1 op het andere moment voor 3 weken elke dag mee samen was en dat het eigenlijk zo goed werkte. Hij had echter een vlucht die hij moest halen en ik ging door naar Cambodja. In cambodja ben ik maar een week geweest. Ben in de hoofdstuk Pnhom Penh geweest en Siem Reap voor de tempels. De tempels waren geweldig! Echt zo bizar om daar rond te lopen, ze zijn zo gigantisch groot en mooi, was echt genieten om dat te kunnen zien van dichtbij. Ik heb nog nooit zoveel gezweet denk ik dan op die dag dat ik daar van 11 tot 6 rondliep, maar het was het zeker waard. Verder was Cambodja niet heel erg boeiend. Heb me vermaakt met mensen die ik tegenkwam daar en toen ben ik lekker doorgereisd weer terug naar Thailand om mn laatste week op een eiland door te brengen, Koh Chang. 6 weken daarvoor had ik in Thailand een jongen uit Nieuw Zeeland leren kennen, Ben. Waar ik contact mee had gehouden en ook mee had afgesproken op Koh Chang. Dus nadat ik er 2 daagjes zat, kwam hij ook aan. Mn laatste week op het eiland was echt ge-wel-dig! We hadden een soort kleine familie in het guesthouse waar we sliepen, we kenden elkaar allemaal eigenlijk niet, maar toch ook wel. We waren met een groep van 10 en we gingen samen gezellig met zn allen of wat eten of een biertje doen, echt heel leuk. Mn laatste week had echt niet beter kunnen zijn dan dit. Dus daar was ik onwijs dankbaar om. Ben en ik namen afscheid 2 dagen voordat ik mn vlucht had. Hij ging door naar Cambodja en Vietnam en ik moest naar Bangkok. In bangkok sprak ik af met iemand die ik in Nieuw zeeland had ontmoet en die ook alleen daar zat. Dus dat was nog wel gezellig. Heb mn laatste kadotjes gekocht en nog even genoten van mn laatste momenten aan de andere kant van de wereld, voordat ik vertrok naar huis....
Al met al was mn reis echt een droom die werkelijkheid is geworden. Ik zei al ruim 6 jaar dat ik dit wilde en nu heb ik het gedaan. Ik ben trots en heel blij en dankbaar voor alles wat ik heb meegemaakt en heb kunnen doen. Heb nieuwe vrienden gemaakt en nieuwe lessen geleerd en ervaringen op gedaan. Ik ben dingen heel anders gaan zien en besef dat je alles uit je leven moet halen..
Een hele dikke kus voor iedereen die me gevolgd heeft. Dit was em weer...
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 02 Juni 2012 - 10:11

    Yff:

    Zo fijn dat je hem toch nog geschreven hebt! Herinneringen die ze je nooit meer afpakken! En wederom erg leuk om zo in details te lezen wat je hebt meegemaakt.. Dikke kus en tot snel!

  • 02 Juni 2012 - 15:58

    Kristel:

    Ahwww haha kicke hoor Lisan! Echt leuk om je verslag te lezen! Goed dat je op deze manier terug kijkt op je reis, want dat is ook heel belangrijk. Jij kunt nu dus dubbel genieten ;) Ik bel je snel! Xxxxx

  • 02 Juni 2012 - 17:18

    Moems:

    Lieve Lies, ben zeer trots op je dat je daadwerkelijk je droomreis hebt gemaakt. Naar mijn gevoel ben je nog lang niet uitgereisd en zullen er nog mooie reizen en meerdere reisverhalen volgen dikke kus LY

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Leidschendam

Mijn droom

Recente Reisverslagen:

02 Juni 2012

Alweer bijna voorbij

16 April 2012

Avontuur Azie

01 April 2012

Nieuw zeeland avontuur

10 Februari 2012

En jahoorr, weer terug naar Sydney

10 Februari 2012

Paradijs op aarde
Lisanne

Actief sinds 16 Nov. 2011
Verslag gelezen: 1311
Totaal aantal bezoekers 9540

Voorgaande reizen:

16 November 2011 - 16 Mei 2012

Mijn droom

Landen bezocht: